lørdag den 21. februar 2009

Mine erfaringen som skomager

Sko er altid et problem når man skal reenacte sådan noget middelalder, de er enten mægtig dyre eller også er de mægtig grimme, så jeg besluttede tidligt at jeg hellere selv måtte lave mine egne sko.

Mit første forsøg på skomageri blev efterladt dybt i de svenske skove, jeg byggede dem ud fra nogen løse instruktioner på internettet og uden den store erfaring i lædersmederi. Meningen var at de skulle holde til 6 dages liverollespil i Dalarna, men allerede den første dag var de gået fuldstændig fra hinanden. Heldigvis havde jeg sørget for at have ekstra læder med mig, så jeg brugte resten af ugen på at sidde ved bålet og snitte mig et nyt par, som jeg så nåede at blive færdige med et par timer inden afslutningen, resultatet kan ses nedenfor:

Min kæreste kunne se at jeg havde brug for noget hjælp så julen efter fik jeg en mægtig gave, et sæt af det gode læderværktøj og Skoboken, den dejlige svenske bog med ti modeller på vikinge og middelaldersko. Herfra lavede jeg så mit nuværende par, et par snøresko fra 1400 som er vældig behagelige. Som tak lavede jeg også et par til kæresten, men de blev for små (str. 34-35!)
Hvis nogen mangler et par i den størrelse er de billigt til salg!

Den stakkels unge dame kunne jo selvfølgelig ikke gå rundt barfodet så jeg har lavet hende et par støvler i gedeskind, med bes og alt den slags, det begynder at se rigtigt ud nu. Jeg er også igang med et par til mig selv, men jeg opdagede at jeg havde syet det forkerte overlæder på sålene, så det hele måtte pilles op og jeg samler mod til at gå igang igen.


Derudover er jeg igang med mit første par på bestilling til Maria, hun får et par baseret på Bocksten mandens men med remme i stedet for.

Ingen kommentarer: